beltur.by

Адпачынак у Беларусі

Закон Рэспублікі Беларусь аб турызме

ЗАКОН РЭСПУБЛІКІ БЕЛАРУСЬ
25 лістапада 1999 N 326-З

Аб турызме

Прыняты Палатай прадстаўнікоў 10 лістапада 1999
Адобраны Саветам Рэспублікі 18 лістапада 1999 г.

(У рэд. Законаў Рэспублікі Беларусь ад 2007/01/09 N 206-З,
ад 2010/06/16 N 139-З)

Частка 1
АГУЛЬНЫЯ ПАЛАЖЭННІ

Артыкул 1. Асноўныя тэрмiны, якiя выкарыстоўваюцца ў гэтым Законе, i iх азначэннi

(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

У гэтым Законе выкарыстоўваюцца наступныя асноўныя тэрміны і іх азначэнні:
гід-перакладчык - фізічная асоба, якая мае адпаведную кваліфікацыю для правядзення экскурсій на замежнай мове;
маршрут турыстычнага падарожжа - спланаваны шлях следавання турыста, экскурсанты, які ўключае пералік асноўных месцаў, паслядоўна наведвальных турыстам, экскурсантаў падчас здзяйснення турыстычнага падарожжа;
нерэзідэнты Рэспублікі Беларусь - фізічныя асобы, якія маюць пастаяннае месца жыхарства за межамі Рэспублікі Беларусь, а таксама юрыдычныя асобы і арганізацыі, якія не з'яўляюцца юрыдычнымі асобамі, з месцам знаходжання за межамі Рэспублікі Беларусь, створаныя ў адпаведнасці з заканадаўствам замежных дзяржаў;
суб'екты турыстычнай дзейнасці - тураператары, турагенты;
суб'екты турыстычнай індустрыі - суб'екты турыстычнай дзейнасці, а таксама іншыя юрыдычныя асобы, фізічныя асобы, у тым ліку індывідуальныя прадпрымальнікі, якія ажыццяўляюць дзейнасць, звязаную з задавальненнем патрэбаў турыстаў, экскурсантаў, якія ўзнікаюць падчас здзяйснення турыстычнага падарожжа і (або) у сувязі з гэтым турыстычным падарожжам;
тур - сфармаваны тураператарам для рэалізацыі комплекс турыстычных паслуг, ўключае не менш як дзве з наступных трох відаў паслуг: па перавозцы, размяшчэнні, іншыя турыстычныя паслугі (па харчаванню, арганізацыі турыстычнага Падарожжы, экскурсійныя і іншыя паслугі), якія не з'яўляюцца спадарожнымі паслуг па перавозцы або размяшчэнні, якія дазваляюць здзейсніць турыстычнае падарожжа;
турагенцкай дзейнасць - прадпрымальніцкая дзейнасць юрыдычных асоб або індывідуальных прадпрымальнікаў (турагентаў) па прасоўванні, рэалізацыі тураў, сфармаваных тураператарамі - рэзідэнтамі Рэспублікі Беларусь, удзельнікам турыстычнай дзейнасці, а таксама па аказанню асобных паслуг, звязаных з арганізацыяй турыстычнага падарожжа;
турызм - турыстычнае падарожжа, а таксама дзейнасць юрыдычных асоб, фізічных асоб, у тым ліку індывідуальных прадпрымальнікаў, які па яго арганізацыі;
турыст - фізічная асоба, якая ажыццяўляе турыстычнае падарожжа на перыяд больш 24 гадзін або якая ажыццяўляе не менш за адну начлегі ў краіне (месцы) часовага знаходжання;
турыстычная дзейнасць - тураператарскіх і турагенцкіх дзейнасць;
турыстычная зона - частка тэрыторыі Рэспублікі Беларусь з дакладна вызначанымі межамі, на якой размешчаны адзін або некалькі турыстычных рэсурсаў, уключаных у Дзяржаўны кадастр турыстычных рэсурсаў Рэспублікі Беларусь, і якая створана ў мэтах развіцця ўязнога і ўнутранага турызму, турыстычнай індустрыі, аховы і рацыянальнага выкарыстання турыстычных рэсурсаў;
турыстычная індустрыя - сукупнасць аб'ектаў для размяшчэння турыстаў, транспартных сродкаў, аб'ектаў грамадскага харчавання, аб'ектаў і сродкаў забавы, аб'ектаў аздараўленчага, дзелавога, пазнавальнага і іншага прызначэння, якія выкарыстоўваюцца для задавальнення патрэбаў турыстаў, экскурсантаў, якія ўзнікаюць падчас здзяйснення турыстычнага падарожжа і (або) у сувязі з гэтым турыстычным падарожжам;
турыстычныя рэсурсы - прыродныя, сацыяльна-культурныя аб'екты, у тым ліку нерухомыя матэрыяльныя гісторыка-культурныя каштоўнасці, якія задавальняюць духоўныя патрэбы турыстаў, экскурсантаў і (або) садзейнічаюць умацаванню і аднаўленню іх здароўя;
турыстычныя паслугі - паслугі па перавозцы, размяшчэнні, а таксама іншыя паслугі (па харчаванню, арганізацыі турыстычнага падарожжа, экскурсійныя і іншыя паслугі), якія не з'яўляюцца спадарожнымі паслуг па перавозцы або размяшчэнні, аказанне якіх у комплексе паслуг, якія ўваходзяць у тур, дазваляе здзейсніць турыстычнае падарожжа ў адпаведнасці з яго мэтамі і патрэбамі турыста, экскурсанты;
турыстычнае падарожжа - арганізаванае падарожжа (паездка, перамяшчэнне, знаходжанне) фізічных асоб за межы іх месца жыхарства (месцы знаходжання) з мэтай адпачынку, пазнавальнымі і іншымі мэтамі без заняткі працоўнай, прадпрымальніцкай, іншай прыносіць даход дзейнасцю, якая аплачваецца і (або) прыносіць прыбытак (даход) з крыніцы ў наведвальнай краіне (месцы);
тураператарскай дзейнасць - прадпрымальніцкая дзейнасць юрыдычных асоб (Тураператараў) па фарміраванню, прасоўванні, рэалізацыі тураў, у тым ліку сфармаваных іншымі тураператарамі, уключаючы нерэзідэнтаў Рэспублікі Беларусь, а таксама па аказанню асобных паслуг, звязаных з арганізацыяй турыстычнага падарожжа;
ўдзельнікі турыстычнай дзейнасці - турысты, экскурсанты, а таксама якія маюць намер замовіць, якая заказвае альбо заказалыя турыстычныя паслугі для мэт, не звязаных з ажыццяўленнем прадпрымальніцкай дзейнасці, юрыдычныя асобы, фізічныя асобы, у тым ліку індывідуальныя прадпрымальнікі;
экскурсанты - фізічная асоба, якая ажыццяўляе экскурсію без начлегу ў краіне (месцы) часовага знаходжання;
экскурсійнае абслугоўванне - дзейнасць суб'ектаў турыстычнай дзейнасці, а таксама іншых юрыдычных асоб, фізічных асоб, у тым ліку індывідуальных прадпрымальнікаў, які па падрыхтоўцы, арганізацыі і правядзенні экскурсій;
экскурсія - турыстычнае падарожжа фізічных асоб на перыяд менш за 24 гадзін, наведванне фізічнымі асобамі, у тым ліку турыстамі, у пазнавальных мэтах турыстычных рэсурсаў, іншых аб'ектаў, якія маюць мастацкую, гістарычную і іншую значнасць, пад кіраўніцтвам экскурсавода, гіда-перакладчыка, іншай асобы, нададзенага правам правядзення экскурсій;
экскурсавод - фізічная асоба, якая мае адпаведную кваліфікацыю для правядзення экскурсій.

Артыкул 2. Заканадаўства аб турызме

(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

Заканадаўства аб турызме засноўваецца на Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь і складаецца з Грамадзянскага кодэкса Рэспублікі Беларусь, гэтага Закона i iншых актаў заканадаўства.
Калі міжнародным дагаворам Рэспублікі Беларусь устаноўлены іншыя правілы, чым тыя, якія прадугледжаны гэтым Законам, то прымяняюцца правілы міжнароднага дагавора.

Артыкул 2-1. Сфера дзеяння гэтага Закона

(Ўведзена Законам Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)

Гэты Закон рэгулюе грамадскія адносіны, якія ўзнікаюць пры:
ажыццяўленні юрыдычнымі асобамі, індывідуальнымі прадпрымальнікамі турыстычнай дзейнасці;
здзяйсненні фізічнымі асобамі турыстычных падарожжаў;
экскурсійным абслугоўванні;
арганізацыі і забеспячэнні бяспекі ў сферы турызму.
Дзеянне гэтага Закона не распаўсюджваецца на грамадскія адносіны, звязаныя з дзейнасцю некамерцыйных арганізацый і створаных імі юрыдычных асоб, на якія заканадаўствам ўскладзены функцыі па арганізацыі і правядзенні ў Рэспубліцы Беларусь і замежных дзяржавах дзён эканомікі, выстаў, кірмашоў, прэзентацый, сімпозіумаў, канферэнцый, дзелавых візітаў (місій), мерапрыемстваў, накіраваных на навучанне і павышэнне кваліфікацыі кіраўнікоў і спецыялістаў юрыдычных асоб і індывідуальных прадпрымальнікаў.

Артыкул 3. Арганізацыйныя формы турызму. Віды турызму

Арганізацыйнымі формамі турызму з'яўляюцца міжнародны і ўнутраны турызм.
Міжнародны турызм ўключае ў сябе:
выязны турызм - турыстычнае падарожжа грамадзян Рэспублікі Беларусь, а таксама замежных грамадзян і асоб без грамадзянства, якія пастаянна пражываюць у Рэспубліцы Беларусь, за межы тэрыторыi Рэспублiкi Беларусь;
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
уязны турызм - турыстычнае падарожжа замежных грамадзян і асоб без грамадзянства, за выключэннем пастаянна пражываюць у Рэспубліцы Беларусь, у межах тэрыторыі Рэспублікі Беларусь.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
Унутраны турызм - турыстычнае падарожжа грамадзян Рэспублікі Беларусь, а таксама замежных грамадзян і асоб без грамадзянства, якія пастаянна пражываюць у Рэспубліцы Беларусь, у межах тэрыторыі Рэспублікі Беларусь.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
Асаблівасці арганізацыі асобных відаў турызму (аграэкатурызм, самадзейны, сацыяльны, экалагічны і іншыя віды) рэгулююцца заканадаўствам.

Артыкул 4. Дзяржаўнае рэгуляванне ў сферы турызму

Дзяржаўнае рэгуляванне ў сферы турызму ажыццяўляецца Прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь, Парламентам Рэспублікі Беларусь, Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь, Міністэрствам спорту і турызму Рэспублікі Беларусь, мясцовымі Саветамі дэпутатаў, выканаўчымі і распарадчымі органамі і іншымі дзяржаўнымі органамі ў межах іх паўнамоцтваў у адпаведнасці з заканадаўствам.

Прэзідэнт Рэспублікі Беларусь вызначае адзіную дзяржаўную палітыку ў сферы турызму.
Савет Міністраў Рэспублікі Беларусь забяспечвае правядзенне адзінай дзяржаўнай палітыкі ў сферы турызму.
Міністэрства спорту і турызму Рэспублікі Беларусь праводзіць дзяржаўную палітыку ў сферы турызму, ажыццяўляе каардынацыю дзейнасці ў сферы турызму іншых рэспубліканскіх органаў дзяржаўнага кіравання.
Мясцовыя Саветы дэпутатаў, выканаўчыя і распарадчыя органы ў межах сваёй кампетэнцыі вырашаюць пытанні мясцовага значэння ў сферы турызму.

Артыкул 5. Асноўныя прынцыпы дзяржаўнага рэгулявання ў сферы турызму

Асноўнымі прынцыпамі дзяржаўнага рэгулявання ў сферы турызму з'яўляюцца:
абарона правоў і законных інтарэсаў фізічных асоб, у тым ліку забеспячэнне іх бяспекі ў сферы турызму;
развіццё турызму і знешняга гандлю турыстычнымі паслугамі;
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
падтрымка малога прадпрымальніцтва ў сферы турызму;
развіццё канкурэнцыі, папярэджанне, абмежаванне і спыненне манапалістычнай дзейнасці на рынку турыстычных паслуг;
галоснасць і адкрытасць распрацоўкі, прыняцця і прымянення мер дзяржаўнага рэгулявання ў сферы турызму.

Артыкул 6. Асноўныя мэты і прыярытэтныя напрамкі дзяржаўнага рэгулявання ў сферы турызму

Асноўнымі мэтамі дзяржаўнага рэгулявання ў сферы турызму з'яўляюцца:
забеспячэнне правоў фізічных асоб на адпачынак, свабоду перамяшчэння і іншых правоў, рэалізуюцца ў сферы турызму;
фарміраванне прадстаўлення аб Рэспубліцы Беларусь як пра краіну, прывабнай для турыстаў, экскурсантаў;
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
забеспячэнне даступнасці турызму;
рацыянальнае выкарыстанне турыстычных рэсурсаў;
стварэнне неабходных умоў для абмену таварамі, працамі і паслугамі ў сферы турызму ў адпаведнасці з міжнароднымі дамовамі Рэспублікі Беларусь з улікам інтарэсаў удзельнікаў турыстычнай дзейнасці і суб'ектаў турыстычнай індустрыі Рэспублікі Беларусь;
развіццё турыстычных зон;
развіццё міжнародных кантактаў.
Прыярытэтнымі напрамкамі дзяржаўнага рэгулявання ў сферы турызму з'яўляюцца падтрымка і развіццё турыстычнай індустрыі, міжнароднага ўязнога і ўнутранага турызму.

Артыкул 6-1. Знешні гандаль турыстычнымі паслугамі

(Ўведзена Законам Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)

Знешні гандаль турыстычнымі паслугамі ўключае ў сябе экспарт і імпарт турыстычных паслуг.
Да экспарту турыстычных паслуг ставіцца знешняя гандаль турыстычнымі паслугамі пасродкам іх аказання беларускімі выканаўцамі замежным заказчыкам паслуг.
Да імпарце турыстычных паслуг ставіцца знешняя гандаль турыстычнымі паслугамі пасродкам іх аказання замежнымі выканаўцамі беларускім заказчыкам паслуг.
Знешні гандаль турыстычнымі паслугамі ажыццяўляецца ў адпаведнасці з заканадаўствам.

Артыкул 7. Міжведамасны экспертна-каардынацыйны савет па турызме пры Савеце Міністраў Рэспублікі Беларусь

Міжведамасны экспертна-каардынацыйны савет па турызме пры Савеце Міністраў Рэспублікі Беларусь ствараецца ў мэтах удасканалення ўзаемадзеяння дзяржаўных органаў, грамадскіх аб'яднанняў, удзельнікаў турыстычнай дзейнасці і суб'ектаў турыстычнай індустрыі па пытаннях стварэння спрыяльных умоў для ўстойлівага развіцця турызму ў Рэспубліцы Беларусь, павышэння яго эканамічнай эфектыўнасці, фарміравання канкурэнтнай асяроддзя, абароны ўнутранага рынку турыстычных паслуг, а таксама для выпрацоўкі рэкамендацый па:
правядзенні дзяржаўнай палітыкі ў сферы турызму і развіццю канкурэнцыі шляхам прыцягнення і эфектыўнага выкарыстання фінансавых рэсурсаў для рэалізацыі адпаведных мэтавых праграм, праектаў, мерапрыемстваў;
рэалізацыі міжнародных дагавораў Рэспублікі Беларусь і міжнародных праграм па пытаннях падтрымкі і развіцця турызму;
забеспячэнні і абароне інтарэсаў удзельнікаў турыстычнай дзейнасці і суб'ектаў турыстычнай індустрыі ў сферы турызму.
Палажэнне аб Міжведамасным экспертна-каардынацыйным савеце па турызме пры Савеце Міністраў Рэспублікі Беларусь, а таксама яго склад зацвярджаюцца Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь.

Артыкул 8. Дзяржаўныя і мясцовыя праграмы развіцця турызму

Дзяржаўныя праграмы развіцця турызму распрацоўваюцца Міністэрствам спорту і турызму Рэспублікі Беларусь і зацвярджаюцца Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь.
Мясцовыя праграмы развіцця турызму распрацоўваюцца мясцовымі выканаўчымі і распарадчымі органамі і зацвярджаюцца мясцовымі Саветамі дэпутатаў.

Артыкул 08/01. Турыстычныя інфармацыйныя цэнтры

(Ўведзена Законам Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)

У мэтах садзейнічання развіццю міжнароднага і ўнутранага турызму, фарміравання і распаўсюджвання інфармацыі аб Рэспубліцы Беларусь і яе турыстычным патэнцыяле ствараюцца турыстычныя інфармацыйныя цэнтры, у тым ліку за межамі Рэспублікі Беларусь.
Турыстычныя інфармацыйныя цэнтры ствараюцца мясцовымі выканаўчымі і распарадчымі органамі, іншымі юрыдычнымі і фізічнымі асобамі ў любы арганізацыйна-прававой форме, за выключэннем спажывецкага, вытворчага кааператываў, сялянскай (фермерскай) гаспадаркі, у адпаведнасці з заканадаўствам.
Турыстычныя інфармацыйныя цэнтры могуць стварацца ў выглядзе структурнага падраздзялення юрыдычнай асобы, у тым ліку адасобленага.
Турыстычныя інфармацыйныя цэнтры ажыццяўляюць збор, назапашванне, апрацоўку, аналіз і распаўсюджванне інфармацыі пра славутасці, помніках мастацтва, гісторыі і архітэктуры Рэспублікі Беларусь, асабліва ахоўных прыродных тэрыторыях, аб'ектах аграэкатурызму, прапанаваных экскурсіях, культурна-масавых мерапрыемствах, выставах, фестывалях, раскладзе руху транспарту, іншай інфармацыі, неабходнай для суб'ектаў турыстычнай дзейнасці, удзельнікаў турыстычнай дзейнасці.
Турыстычныя інфармацыйныя цэнтры павінны быць пазначаны інфармацыйным знакам, на зялёным фоне якога размешчана літара "i" белага колеру і які размяшчаецца на шыльдзе, інфармацыйным стэндзе (табло) па месцы знаходжання турыстычнага інфармацыйнага цэнтра.

Частка 2
Дзяржаўны кадастр турыстычных рэсурсаў
РЭСПУБЛІКІ БЕЛАРУСЬ. Турыстычнай зоны

Артыкул 9. Дзяржаўны кадастр турыстычных рэсурсаў Рэспублікі Беларусь

У Рэспубліцы Беларусь вядзецца Дзяржаўны кадастр турыстычных рэсурсаў Рэспублікі Беларусь, у якім змяшчаюцца звесткі аб статусе гэтых рэсурсаў, іх геаграфічным становішчы і межах, прыродакарыстальнікам, навуковай, эканамічнай, экалагічнай і культурнай каштоўнасці, а таксама рэжыме іх аховы.
Рэспубліканскі орган дзяржаўнага кіравання, адказны за вядзенне Дзяржаўнага кадастра турыстычных рэсурсаў Рэспублікі Беларусь, парадак яго вядзення, а таксама парадак аднясення рэсурсаў да турыстычным вызначаюцца Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь.
Рэжым аховы турыстычных рэсурсаў і парадак іх выкарыстання з улікам нарматываў дапушчальнай антрапагеннай нагрузкі на навакольнае асяроддзе вызначаюцца ў адпаведнасці з заканадаўствам.

Артыкул 10. Стварэнне турыстычных зон

Турыстычныя зоны ствараюцца па прапановах дзяржаўных органаў, юрыдычных асоб, індывідуальных прадпрымальнікаў.
Рашэнне аб стварэнні турыстычнай зоны прымаецца Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь па ўзгадненні з Прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь на падставе заключэнняў Міністэрства спорту і турызму Рэспублікі Беларусь, Міністэрства прыродных рэсурсаў і аховы навакольнага асяроддзя Рэспублікі Беларусь, мясцовых выканаўчых і распарадчых органаў аб мэтазгоднасці і эфектыўнасці яе стварэння.
Парадак стварэння турыстычных зон вызначаецца Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь.

Артыкул 11. Прыярытэтныя напрамкі, умовы і асаблівасці ажыццяўлення дзейнасці ў турыстычных зонах

Прыярытэтныя напрамкі дзейнасці ў турыстычных зонах, умовы і асаблівасці яе ажыццяўлення вызначаюцца Прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь.
Турыстычная і іншая дзейнасць, не забароненая заканадаўствам, ажыццяўляецца ў турыстычных зонах, не павінна перашкаджаць мэтам стварэння турыстычных зон.

Частка 3
Турыстычнай дзейнасці

Артыкул 12. Ліцэнзаванне турыстычнай дзейнасці

Ліцэнзаванне турыстычнай дзейнасці ажыццяўляецца ў адпаведнасці з заканадаўствам аб ліцэнзаванні.

Артыкул 13. Правы і абавязкі ўдзельнікаў турыстычнай дзейнасці

Удзельнікі турыстычнай дзейнасці маюць права на:
неабходную і праўдзівую інфармацыю аб праграме турыстычнага падарожжа, іншую інфармацыю, прадугледжаную заканадаўствам аб абароне правоў спажыўцоў, а пры міжнародным турызме - таксама інфармацыю, вызначаную часткай чацвёртай артыкула 14 гэтага Закона;
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
свабоду перамяшчэння, свабодны доступ да турыстычным рэсурсаў з улікам прынятых у краіне (месцы) часовага знаходжання абмежавальных мер;
абарону сваіх правоў як спажыўцоў турыстычных паслуг;
невыдаванне звестак аб сабе, атрыманых выканаўцам дагавора аказання турыстычных паслуг, дагавора аказання экскурсійных паслуг, і краіне (месцы) часовага знаходжання турыста, экскурсанты, калі іншае не ўстаноўлена заканадаўчымі актамі або калі ўдзельнік турыстычнай дзейнасці не выказаў згоды на распаўсюд такіх звестак;
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
забеспячэнне суб'ектам турыстычнай дзейнасці бяспекі аказваюцца турыстычных паслуг;
пакрыццё суб'ектам турыстычнай дзейнасці прычыненых страт (шкоды) у выпадках і парадку, устаноўленых заканадаўствам.
Удзельнікі турыстычнай дзейнасці абавязаны:
выконваць заканадаўства краiны (месца) часовага знаходжання, паважаць яе палітычнае і сацыяльнае прылада, звычаі, традыцыі, рэлігіі насельніцтва;
беражліва ставіцца да навакольнага асяроддзя, матэрыяльным гісторыка-культурным каштоўнасцей;
выконваць правілы ўезду і выезду краiны (месца) часовага знаходжання (краін транзітнага праезду);
выконваць правілы асабістай бяспекі;
выконваць умовы дагавора аказання турыстычных паслуг.
Удзельнікі турыстычнай дзейнасці могуць мець iншыя правы і несці іншыя абавязкі ў адпаведнасці з заканадаўствам.

Артыкул 14. Правы і абавязкі суб'ектаў турыстычнай дзейнасці

Суб'екты турыстычнай дзейнасці маюць права:
на прасоўванне і рэалізацыю тураў у адпаведнасці з гэтым Законам і іншымі актамі заканадаўства;
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
на атрыманне ў дзяржаўных органах, іншых арганізацыях у ўстаноўленым заканадаўствам парадку інфармацыі, неабходнай для ажыццяўлення іх дзейнасці;
прымаць удзел у распрацоўцы праграм развіцця турызму;
аказваць асобныя паслугі, звязаныя з арганізацыяй турыстычнага падарожжа.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
Тураператары дадаткова да правоў, вызначаных часткай першай гэтага артыкула, маюць права:
на фарміраванне тура па сваім меркаванні, па замове удзельнікаў або суб'ектаў турыстычнай дзейнасці;
вызначаць мінімальная колькасць турыстаў, экскурсантаў, неабходнае для здзяйснення турыстычнага падарожжа.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
Суб'екты турыстычнай дзейнасці абавязаны:
прымаць неабходныя меры па захаванню правоў і законных інтарэсаў удзельнікаў турыстычнай дзейнасці;
прадастаўляць ўдзельнікам турыстычнай дзейнасці неабходную і дакладную інфармацыю аб праграме турыстычнага падарожжа, а таксама іншую інфармацыю, прадугледжаную заканадаўствам аб абароне правоў спажыўцоў;
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
забяспечыць бяспеку турыстычных паслуг, а таксама правесці інструктаж у парадку, устаноўленым Міністэрствам спорту і турызму Рэспублікі Беларусь, аб захаванні правілаў асабістай бяспекі турыста, экскурсанты;
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
пакрыць у выпадках і парадку, устаноўленых заканадаўствам, страты (шкоду), прычыненыя ўдзельніку турыстычнай дзейнасці;
выконваць умовы дагавора аказання турыстычных паслуг.
Пры арганізацыі міжнароднага турызму суб'екты турыстычнай дзейнасці таксама абавязаны пры заключэнні дагавора аказання турыстычных паслуг падаць ўдзельнікам турыстычнай дзейнасці наступную інфармацыю:
аб асноўных правілах ўезду і выезду краiны (месца) часовага знаходжання (краін транзітнага праезду), аб зборах, якiя выплачваюцца турыстам, экскурсантаў падчас здзяйснення турыстычнага падарожжа, у тым ліку ў пунктах пропуску і прыбыцця (Аэрапортах, партах і інш);
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
аб неабходнасці прадастаўлення гарантый аплаты аказання медыцынскай дапамогі для ўезду ў краіну (месца) часовага знаходжання ў выпадку, калi заканадаўствам краiны (месца) часовага знаходжання ўсталяваныя такія патрабаванні;
аб звычаях, традыцыях насельніцтва краіны (месцы) часовага знаходжання, аб рэлігійных абрадах, святынях, матэрыяльных гісторыка-культурных каштоўнасцях, стане навакольнага асяроддзя, санітарна-эпідэмічнай абстаноўцы;
аб тэлефонах і адрасах дыпламатычных прадстаўніцтваў або консульскіх устаноў дзяржавы грамадзянскай прыналежнасці або звычайнага месца жыхарства турыста, экскурсанты ў краіне (месцы) часовага знаходжання або аб іншых арганізацыях, у якія можна звярнуцца для абароны правоў і законных інтарэсаў турыстаў, экскурсантаў ў краіне (месцы) часовага знаходжання.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
Суб'екты турыстычнай дзейнасці могуць мець iншыя правы і несці іншыя абавязкі ў адпаведнасці з заканадаўствам.

Артыкул 15. Фарміраванне і прасоўванне тура

(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

Фарміраванне тура ўключае ў сябе складанне праграмы турыстычнага падарожжа і фарміраванне комплексу турыстычных паслуг, якія дазваляюць здзейсніць турыстычнае падарожжа. Да фарміраванні тура таксама ставіцца набыццё права на рэалізацыю тура альбо комплексу турыстычных паслуг, сфармаваных нерэзідэнтам Рэспублікі Беларусь.
Праграма турыстычнага падарожжа ўключае ў сябе інфармацыю:
аб маршруце турыстычнага падарожжа, даце і часу пачатку і заканчэння турыстычнага падарожжа;
аб парадку сустрэчы і правадоў, суправаджэння турыста, экскурсанты;
аб характарыстыцы транспартных сродкаў, якія ажыццяўляюць перавозку турыста, экскурсанты, тэрмінах стыковак (сумяшчэнне) рэйсаў;
аб характарыстыцы аб'ектаў для размяшчэння турыстаў, у тым ліку іх месцазнаходжанне, класіфікацыя па заканадаўстве краіны (месцы) часовага знаходжання, правілы часовага пражывання, а таксама іншая абавязковая інфармацыя, устаноўленая заканадаўствам краіны (месцы) часовага знаходжання;
аб парадку забеспячэння харчавання турыста, экскурсанты падчас ажыццяўлення турыстычнага падарожжа;
аб пераліку і характарыстыцы іншых аказваемых турыстычных паслуг.
Комплекс турыстычных паслуг складаюць паслугі, якія аказвае тураператар самастойна і (або) правы на якія тураператар набывае на аснове дагавораў з трэцімі асобамі.
Прасоўванне тура ўключае ў сябе комплекс мер, накіраваных на фарміраванне попыту на турыстычныя паслугі, у тым ліку праз рэкламу, удзелу ў спецыялізаваных выставах, кірмашах, стварэння інтэрнэт-парталаў, выданні каталогаў, буклетаў.

Артыкул 16. Рэалізацыя тура

Рэалізацыя тура суб'екту турыстычнай дзейнасці ажыццяўляецца на падставе дагавора камісіі або іншых дагавораў, не забароненых заканадаўствам.
Рэалізацыя тура ўдзельніку (удзельнікам) турыстычнай дзейнасці ажыццяўляецца на падставе дагавора аказання турыстычных паслуг.

Артыкул 17. Дагавор аказання турыстычных паслуг

Па дамове аказання турыстычных паслуг выканаўца (суб'ект турыстычнай дзейнасці) абавязваецца па заданні заказчыка (удзельніка турыстычнай дзейнасці) аказаць турыстычныя паслугі, а заказчык абавязуецца іх аплаціць. Да дамове аказання турыстычных паслуг прымяняюцца правілы, устаноўленыя заканадаўствам для дагавора выплатнага аказання паслуг.
Дагаворам аказання турыстычных паслуг можа быць прадугледжана выкананне ўсіх або часткі абавязацельстваў выканаўцы па дагавору трэцімі асобамі. Выкананне абавязацельстваў трэцімі асобамі не вызваляе выканаўцы па дамове ад адказнасці перад заказчыкам за невыкананне або неналежнае выкананне трэцімі асобамі абавязацельстваў па дагавору аказання турыстычных паслуг.
Дагавор аказання турыстычных паслуг заключаецца ў пісьмовай форме і акрамя істотных умоў, вызначаных заканадаўствам, павінен змяшчаць наступныя істотныя ўмовы:
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
(Абзац выключаны. - Закон Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
кошт турыстычных паслуг, тэрміны і парадак іх аплаты;
звесткі аб выканаўцы, уключаючы даныя аб спецыяльным дазволе (лiцэнзii) на ажыццяўленне турыстычнай дзейнасці, яго месцы знаходжання (месцы жыхарства індывідуальнага прадпрымальніка) і банкаўскія рэквізіты;
звесткі аб заказчыку ў аб'ёме, неабходным для аказання турыстычных паслуг;
праграму турыстычнага падарожжа;
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
правы, абавязкі і адказнасць бакоў;
ўмовы змяненні і скасавання дагавора аказання турыстычных паслуг, парадак ўрэгулявання спрэчак і кампенсацыі нанесеных страт (шкоды);
іншыя ўмовы, адносна якіх па заяве аднаго з бакоў павінна быць дасягнута пагадненне.
Кожная з бакоў мае права патрабаваць змянення або скасавання дагавора аказання турыстычных паслуг у сувязі з істотнымі зменамі акалічнасцяў, з якіх бакі зыходзілі пры яго зняволенні, у адпаведнасці з Грамадзянскім кодэксам Рэспублікі Беларусь.
(Частка чацвёртая артыкула 17 ўведзена Законам Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
Тыпавая форма дагавора аказання турыстычных паслуг зацвярджаецца Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь.
(Частка пятая артыкула 17 ўведзена Законам Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)

Артыкул 18. Выключаная.
(Артыкул 18 выключаная. - Закон Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

Артыкул 19. Якасць турыстычных паслуг

Якасць турыстычных паслуг павінна адпавядаць умовам дагавора аказання турыстычных паслуг, абавязковым для выканання патрабаванням тэхнічных нарматыўных прававых актаў у галіне тэхнічнага нарміравання і стандартызацыі, а пры іх адсутнасці або няпоўнасьці - патрабаванням, звычайна прад'яўляюцца да паслуг адпаведнага тыпу.
Калі заканадаўствам краіны (месца) часовага знаходжання прадугледжаны абавязковыя патрабаванні да якасці турыстычных паслуг, такія паслугі павінны быць аказаны з захаваннем гэтых патрабаванняў.
Патрабаванні, звязаныя з недахопамі якасці турыстычных паслуг, прад'яўляюцца заказчыкам выканаўцу дагавора аказання турыстычных паслуг у адпаведнасці з заканадаўствам.

Артыкул 20. Аднабаковая адмова ад выканання абавязацельстваў па дагавору аказання турыстычных паслуг

Заказчык мае права адмовіцца ад выканання абавязацельстваў па дагавору аказання турыстычных паслуг пры ўмове аплаты выканаўцу фактычна панесеных ім выдаткаў.
Выканаўца мае права адмовіцца ад выканання абавязацельстваў па дагавору аказання турыстычных паслуг толькі пры ўмове поўнага пакрыцця заказчыку страт. Пры гэтым, калі выканаўца дагавора аказання турыстычных паслуг адмаўляецца ад выканання абавязацельстваў па дагавору падчас здзяйснення турыстычнага падарожжа, ён абавязаны па жаданні турыста, экскурсанты арганізаваць іх вяртанне ў месца пачатку (заканчэння) турыстычнага падарожжа на ўмовах, не горш прадугледжаных дагаворам аказання турыстычных паслуг.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

Частка 4
ПААСОБНЫЯ ПЫТАННІ арганізацыя экскурсійнага абслугоўвання

Артыкул 21. Экскурсійнае абслугоўванне

Экскурсійнае абслугоўванне ажыццяўляецца на падставе:
дагавора аказання турыстычных паслуг, калі яно з'яўляецца часткай комплексу (Комплексам) турыстычных паслуг, што аказваюцца падчас здзяйснення турыстычнага падарожжа або ў сувязі з ім;
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
дагавора аказання экскурсійных паслуг, калі яно ажыццяўляецца з дапамогай аказання толькі паслуг экскурсаводаў, гідаў-перакладчыкаў, іншых асоб, надзеленых правам правядзення экскурсій, у тым ліку з выкарыстаннем транспартных сродкаў.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
Заканадаўствам могуць быць устаноўлены выпадкі, пры якіх экскурсійнае абслугоўванне ажыццяўляецца на падставе дагавораў, не прадугледжаных часткай першай гэтага артыкула.
Дагавор аказання экскурсійных паслуг лічыцца зняволеным у належнай форме з моманту выдачы экскурсанты квітанцыі, калі іншае не вызначана дамовай аказання экскурсійных паслуг. Форма бланка квітанцыі зацвярджаецца Міністэрствам спорту і турызму Рэспублікі Беларусь.
(Частка трэцяя артыкула 21 у рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

Артыкул 22. Правядзенне экскурсій на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь

Пры экскурсійным абслугоўванні экскурсіі на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь праводзяць экскурсаводы і гіды-перакладчыкі, якія прайшлі прафесійную атэстацыю, пацвярджае іх кваліфікацыю, а таксама працуюць у арганізацыях пры правядзенні экскурсій у гэтых арганізацыях, іншыя асобы ў адпаведнасці з заканадаўчымі актамі.
Парадак і ўмовы праходжання прафесійнай атэстацыі, якая пацвярджае кваліфікацыю экскурсаводаў, гідаў-перакладчыкаў, вызначаюцца Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь.

Артыкул 23. Нацыянальны рэестр экскурсаводаў і гідаў-перакладчыкаў Рэспублікі Беларусь

У Рэспубліцы Беларусь вядзецца Нацыянальны рэестр экскурсаводаў і гідаў-перакладчыкаў Рэспублікі Беларусь, у які ўключаюцца звесткі аб экскурсавода і гидах-перакладчыках, якія прайшлі прафесійную атэстацыю, пацвярджае іх кваліфікацыю.
Рэспубліканскі орган дзяржаўнага кіравання, адказны за вядзенне Нацыянальнага рэестра экскурсаводаў і гідаў-перакладчыкаў Рэспублікі Беларусь, і парадак вядзення Нацыянальнага рэестра экскурсаводаў і гідаў-перакладчыкаў Рэспублікі Беларусь вызначаюцца Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь.

Частка 5
БЯСПЕКА У СФЕРЫ турызму

Артыкул 24. Агульныя пытанні бяспекі ў сферы турызму

Пад бяспекай у сферы турызму разумеюцца захаванасць жыцця, здароўя, маёмасці турыстаў, экскурсантаў, ненанесение шкоды навакольнага асяроддзі пры здзяйсненні турыстычных падарожжаў.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
Міністэрства спорту і турызму Рэспублікі Беларусь інфармуе суб'ектаў і удзельнікаў турыстычнай дзейнасці а краінах (месцах), наведванне якіх у дадзенае час уяўляе пагрозу бяспецы турыстаў, экскурсантаў, пасродкам размяшчэння адпаведных звестак у рэспубліканскіх сродках масавай інфармацыі.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

Артыкул 25. Забеспячэнне бяспекі турыстаў, экскурсантаў у выпадку ўзнікнення надзвычайных сітуацый
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

У выпадку ўзнікнення надзвычайных сітуацый у межах тэрыторыі Рэспублікі Беларусь дзяржава прымае меры па ахове жыцця, здароўя і маёмасці турыстаў, экскурсантаў.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
У выпадку ўзнікнення надзвычайных сітуацый за межамі тэрыторыі Рэспублікі Беларусь пры міжнародным выязным турызме дзяржава прымае меры па ахове жыцця, здароўя і маёмасці турыстаў, экскурсантаў, у тым ліку меры па іх эвакуацыі з краiны (месца) часовага знаходжання.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

Артыкул 26. Прадастаўленне гарантый аплаты аказання медыцынскай дапамогі турыстам, экскурсанты
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

Суб'ект турыстычнай дзейнасці па жаданні ўдзельніка турыстычнай дзейнасці абавязаны забяспечыць прадастаўленне гарантый аплаты аказання медыцынскай дапамогі турыстам, экскурсанты для ўезду ў краіну (месца) часовага знаходжання, калі заканадаўствам краіны (месца) часовага знаходжання ўсталяваныя такія патрабаванні.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)
Асноўнай формай прадастаўлення гарантый аплаты аказання медыцынскай дапамогі турыстам, экскурсанты з'яўляецца страхаванне жыцця і здароўя.
(У рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 2010/06/16 N 139-З)
(Гл. тэкст у папярэдняй рэдакцыі)

Прэзідэнт Рэспублікі Беларусь А. ЛУКАШЭНКА